• Activiteiten

De kinderen uit groep 6B hebben zich de afgelopen tijd verdiept in de Tweede Kamer verkiezingen.
Eerst hebben ze van alles geleerd over de Tweede Kamer, namelijk hoeveel mensen er in de Tweede Kamer zitten en wat er daar allemaal gebeurt.

Verkiezingen 6B 1Verkiezingen 6B 3
Ook hebben de kinderen geleerd hoe het stemmen in zijn werk gaat, hebben ze de Kieswijzer voor kinderen ingevuld en zijn ze erachter gekomen wie de lijsttrekkers zijn van de grote partijen.

Toen hebben de kinderen in een kleine groep hard gewerkt aan het maken van een affiche over een partij.
De partijen die aan bod kwamen, zijn: de VVD, de PVV, het CDA, D'66, GroenLinks, de PvdA, de SP, De ChristenUnie en de Partij voor de Dieren.
Iedereen heeft veel informatie over de partijprogramma's gevonden en er zijn prachtige affiches gemaakt!

Verkiezingen 6B 4Verkiezingen 6B 7

Vervolgens zijn alle affiches, en daarmee ook de partijprogramma's, gepresenteerd.
Op basis hiervan, hebben de kinderen kunnen bepalen welke partij het beste bij hen past.

Op woensdag, was het een hele belangrijke dag...
Alle kinderen van groep 6B gingen namelijk ook naar de stembus.
Met een stempas naar de voorzitter, één bolletje inkleuren met een rood potlood in een stemhokje: het was een groot succes.

Verkiezingen 6B 9Verkiezingen 6B 8

De winnaar van de verkiezingen in de klas, was: GroenLinks!

Het was een leuk, maar ook een erg leerzaam project.
Voor een uitgebreide sfeerimpressie, kun je het volgende filmpje bekijken:

Ook hebben de kinderen een leuk verhaal geschreven over het project.

Verkiezingen 6B 5Verkiezingen 6B 6