• Activiteiten

In groep 8 zijn we ons de afgelopen vier weken met aardrijkskunde gaan verdiepen in warme gebieden.

20220922 100755 20220922 104343 20220922 112806

We leerden dat het rondom de evenaar weliswaar erg warm is, maar ook erg nat. Hierdoor is er tropisch regenwoud ontstaan. De woestijnen liggen dus niet rond de evenaar, maar iets ten Noorden en ten Zuiden van de evenaar. Daar is het erg heet en droog. Het is best ingewikkeld om je hier een voorstelling van te maken, aangezien we in een erg gematigd klimaat wonen. Hoe leuk is het dan als er in hartje Amsterdam een botanische tuin is met Jungle-, woestijn en -vlinderkassen?!

We zijn met de klas twee keer naar de Hortus gegaan. De eerste keer verdiepten wij ons in de herkomst van chocolade. We leerden over de leefomstandigheden van de cacaoplant en andere tropische planten. We gingen in groepjes door de hortus en kwamen door allerlei verschillende klimaatzones. Enkele hoogtepunten waren: De bananenstruik, de knuffelboom (die brandwerend is door zijn zachte vacht) en doorzichtige vlinders.

De tweede les mochten de kinderen hun huiswerkopdracht presenteren in de kas. Kinderen hadden een collage gemaakt van voedselverpakkingen, zodat goed te zien was welke ingrediënten erin zaten en uit welk land het kwam. Ze konden er ook voor kiezen uit te rekenen hoeveel kilometers zij aten op een dag. Een bord boerenkool uit eigen land is een stuk zuiniger dan een fruitsalade uit de tropen. We werden ook nog getrakteerd op een rap van de leerlingen die kozen voor een muzikale ode aan de Hortus.

Wij verlieten de Hortus de tweede keer met een eigengemaakt theezakje, een zakje met cacao om thuis chocolademelk van te maken en een vrijkaartje om nog eens terug te komen in deze prachtige tropische tuin!

Voor meer foto's: Groep 8A naar de Hortus Botanicus

thumbnail image7 copy 20220922 111127 thumbnail image28