Met informatie over: de staking van 15 maart, Hindoeïsme en hoe worden de euro's verdeeld door het ministerie van onderwijs.

​vrijdag ​15 maart  ​Staking in het onderwijs – zie voor meer informatie verderop in de nieuwsbrief
​dinsdag ​26 maart ​Groep 5a naar de boot van Greenpeace
​donderdag ​28 maart ​ASKO studiedag alle leerlingen zijn vrij

De staking op 15 maart
Iedereen die werkt in het onderwijs vindt dat er meer geld naar het onderwijs moet.
De ene leerkracht zal meedoen met de staking en de andere leerkracht niet.
Voor de St. Jan betekent dit dat de volgende groepen op vrijdag 15 maart geen les hebben: 1/2a – 1/2b – 1/2c – 1/2d – 1/2 e – 4a – 5a – 6b – 7a. De kinderen van deze groepen hebben dus geen school.

De volgende groepen hebben op vrijdag 15 maart wel les: 3a – 3b – 4b – 5b – 6a – 7b  8a – 8b.
De kinderen van deze groepen worden wel op school verwacht.
Indien u over het bovenstaande nog vragen heeft dan kunt u bij ons (Jan en Dieneke) terecht.

hindoeïsme.jpg
Het Hindoeïsme

Ieder schooljaar besteden wij aandacht aan een wereldgodsdienst. Hindoeïsme staat dit jaar centraal. Wij hebben een leskist met veel materialen gehuurd en alle groepen krijgen vanaf 21 maart les hierover.
De lessen zullen worden verzorgd door Melissa Bakker (onderwijsbegeleider Identiteit en Levensbeschouwing van Arkade).

Dans Yoga
Afgelopen najaar hebben alle kleuters de eerste serie van vier lessen gehad. De komende periode begint Mascha van Mascha Dansstudio met de tweede serie van vier lessen onder schooltijd in de speelzaal.

De formatie/de bezetting
Een oude bekende komt terug. Vanaf 1 april komt Sarah Kok weer fulltime op de St. Jan werken.
Sarah heeft één jaar groep 1/2 gedraaid en is daarna ruim anderhalf jaar geleden op wereldreis gegaan.
Sarah zal tot de zomervakantie voor het merendeel van de tijd als extra leerkracht bij de groepen 1/2 gaan werken. Dat is prettig voor de kinderen en de leerkrachten want de groepen 1/2 worden groter.
Elke kleutergroep heeft dan: een dag juf Sarah, een dag juf Murly en een dagdeel een combinatiefunctionaris (een medewerker van het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal). Daarnaast werken Cassidy en Amber ook nog een dag extra met kinderen uit 1/2 en juf Manon ongeveer twee dagen.

Het basisonderwijs en het euro.jpgHoe zit dat nu precies in elkaar?
Op 1 oktober wordt het aantal kinderen van een basisschool geteld en afhankelijk van het aantal kinderen krijgt een basisschool geld voor het schooljaar erop.
Naast het aantal kinderen krijgen sommige scholen nog meer geld van het ministerie.
Voorheen keek men alleen naar het opleidingsniveau van beide ouders.
Scholen met ouders die hoogopgeleid zijn, krijgen minder geld
Met ingang van het komend schooljaar kijkt men naast het opleidingsniveau van beide ouders ook naar de volgende indicatoren: het gemiddelde opleidingsniveau van alle moeders op school, het land van herkomst van de ouders (men heeft acht categorieën), de verblijfduur van moeder in Nederland en of het gezin in de schuldsanering zit.
Gelukkig kunnen wij als school deze gegevens niet inzien. Men drukt dan op een knop en vervolgens wordt uitgerekend hoeveel geld een school krijgt. Behoorlijk wat scholen krijgen daarbij nog extra geld van Amsterdam. Ook de gemeente kijkt naar de hierboven genoemde indicatoren.
Het verschil tussen een school met ongeveer 300 leerlingen met alleen maar hoogopgeleide ouders zonder andere indicatoren krijgt dan gauw enkele honderdduizenden euro’s minder dan een school die in een andere categorie valt.  Sommige scholen compenseren dit verschil via de ouderbijdrage.
Ouders betalen jaarlijks soms 600 euro of meer aan ouderbijdrage. Dit bedrag keer het aantal van 300 leerlingen is goed voor drie leerkrachten (één leerkracht kost ongeveer € 60.000 aan werkgeverslasten).
Wij proberen in ieder geval het geld dat binnenkomt zo goed mogelijk te besteden.
Als je kijkt naar de hoeveelheid mensen en spullen die we op de St. Jan hebben, dan lukt dat ons vrij aardig. Dat kunnen wij helaas niet van elke school zeggen.
Indien u vragen heeft over bovenstaande dan kunt u bij Jan terecht.
        Voor uw agenda.jpg
De schoolfotograaf komt op 2, 3 en 4 april
De schoolreisjes:
  • De groepen 1/2 op vrijdag 24 mei naar Sprookjeswonderland in Enkhuizen. De kinderen zijn rond 16.00 uur terug.
  • De groepen 3/4 op maandag 27 mei naar Julianatoren in Apeldoorn. De kinderen zijn rond 16.00 uur terug.
  • De groepen 5/6/7 op dinsdag 28 mei naar Drievliet in Den Haag. De kinderen komen rond 17.00 uur terug.
Het schoolkamp van groep 8 op 15 – 16 – 17 mei naar Heino.

Het vakantierooster voor het schooljaar 2018-2019
​de eerste dag ​de laatste dag
​mei vakantie ​19 april ​5 mei
​juni vakantie ​30 mei ​10 juni
​zomervakantie ​12 juli ​25 augustus
Onze studiedagen zijn op: donderdag 28 maart (deze studiedag is georganiseerd door ons schoolbestuur) en vrijdag 28 juni.
Alle leerlingen zijn op deze dagen vrij.

directie van de St. Jan