• Activiteiten

verslag van de voorronde op 12 maart

voor schaken copy

aanvang
Daar zaten ze dan, zondag 12 maart, tussen volle maan en laatste kwartier in, 30 grootmeestertjes (de titel ‘grootmeester’ wordt in de schaakwereld voor zowel man als vrouw gebruikt), de Sint Jan vertegenwoordigend, achter het bord in het Bilderdijkpark, deelnemend aan het Schaakkampioenschap van Amsterdam, met Schaakvereniging Amsterdam West als gastheer. Het betrof een voorronde. Voor de Sint Jan teams geen reden om het toernooi niet serieus te nemen.

het toernooi
14 speeltafels keer 4 borden keer 2 grootmeestertjes geeft 56 partijen geeft 112 ‘stemmen’, per ronde! Zelden zal er in Amsterdam West zo’n onrustige schaakspeelzaal zijn geweest.

Natuurlijk waren er teleurstellingen; ‘oneerlijkheid’, diskwalificatie, stress, ‘partijdigheid’, spanning, leeftijdsverschil etc. Maar een schakende Sint Jan-leerling zou geen Sint Jan-leerling zijn als hij/zij daar niet mee om weet te gaan. En ze wisten ermee om te gaan!

uitreiking
De prijsuitreiking, mét publiek, eert drie Sint Jan teams. Team Caruana (team 1) behaalt de eerste plaats, Team Carlsen (team 2) de derde plaats en Team Fisher (team 4) de vierde plaats. Medailles waren er voor de drie hoogst geëindigde teams.

sfeer en humor
Met beide niets mis:

Een leerling van 4A, team Van Wely, na ronde 5: ‘Ik ben als eerste klaar! Maar heb wel verloren.’

Toeschouwers in de speelzaal waren niet toegestaan. Dus besloot het publiek door het buitenraam naar binnen te kijken. Een leerling van groep 6A, team Landau, deed toen maar de gordijnen toe.

Na hun partij gespeeld te hebben lopen de twee schakers weg vóórdat de scheidsrechter langs is geweest. Een leerling van groep 5B, team Landau, wordt door de scheidsrechter teruggehaald en gevraagd of hij gewonnen heeft. antwoord: ‘nee’.

De Sint Jan was zo goed vertegenwoordigd dat incidenteel tegen schoolgenootjes geschaakt moest worden. Niemand over horen klagen.

Team Caruana en Team Carlsen waren beide vertegenwoordigd middels vijf schakers. Echter, vier borden per ronde. Er waren zeven rondes. Onderling werd besloten wie rondes zes en zeven moest uitzitten. Binnen een minuut was er consensus.

vervolg
De halve finale waar dus drie Sint Jan teams aan meedoen, wordt gespeeld op zondag 26 maart in het Gygnus Gymnasium. Met klok! Vraagt om nog meer koelbloedigheid. Helaas is ook hier publiek niet welkom.

groep schaken

op de foto: Adam, Adrian, Armin, Ava, Benjamin, Bo, Edgar, Elliot, Fevziyigit, Harvey, Imraan, Joe, Lewis, Lucy, Magali, Manni, Marin, Matti, Mex, Miro, Nora, Pelle, Pepe, Rein, Silou, Sion, Ties, Willem, William

Met dank aan Esther, Miriam en het SVAW.