Voorschool Tulp

BSO Chasse

BSO Chasse2

thumbnail image

Op woensdag 17 april organiseert Akros in samenwerking met de gemeenste Amsterdam de Dag van de Voorschool. Tussen 10.00 - 12.00 uur zijn ouders van harte welkom om een kijkje te nemen op de voorschool van Akros voor meer informatie en een rondleiding. Aanmelden is niet nodig.

Wat is een voorschool? Een voorschool is een vorm van peuteropvang voor kinderen van 2 tot 4 jaar waar met een educatief programma wordt gewerkt. Op de voorschool maken kinderen spelenderwijs kennis met het onderwijs, zodat zij straks goed voorbereid en vol vertrouwen naar de basisschool gaan.

Wat doen we op de voorschool? Op de voorschool staat spelend leren centraal en alle ontwikkelingsgebieden komen aan bod binnen een rijke speel-leeromgeving. Ieder kind wordt gezien door de ervaren pedagogisch medewerkers en wordt gestimuleerd in zijn/haar ontwikkeling op het eigen niveau. Kinderen spelen en ontdekken van alles. Ze bouwen in de bouwhoek, lezen prentenboeken in de leeshoek, verkleden zich in de huishoek, zingen en maken muziek, bewegen binnen en buiten en nog veel meer. Tussendoor wordt er fruit gegeten en lunchen we samen.

De voorschool werkt nauw samen met een basisschool. Na de voorschool kan je kind doorstromen naar de basisschool. Rond de 3e verjaardag van het kind, ontvangen ouders een informatiebrief en voorkeursformulier, waarmee ouders zich kunnen inschrijven. Meer info: https://schoolwijzer.amsterdam.nl/nl/po/hoe-werkt-het.

Samenwerking met ouders speelt een belangrijke rol op de voorschool. Er wordt regelmatig met je gesproken over de ontwikkeling van je kind. Je wordt goed op de hoogte gehouden over de inhoud het thema op de groep en wat je er als ouders thuis mee kunt doen.

Locatie Voorschool de Speelhoek is gevestigd in het kinderdagverblij de Tuimelaar, vlakbij Sint Jan basisschool. De voorschool heeft een eigen buitenterrein waar elke dag gespeeld wordt. Het lokaal is ingericht met een ontdektafel, die wordt gebruikt ter ondersteuning van het actuele thema. Er is een huishoek, een bouwhoek, een knutselhoek en groepstafels waaraan gepuzzeld wordt en waar we spelletjes spelen.

Groepen en openingstijden Groep(en):

Eén groep die 4 ochtenden open is.

Dagen: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag

Tijden: 08.30 – 13.50 uur

Informatie en inschrijven:

Akros Kinderopvang: Voorscholen

Adres: Reinier Claeszenplein 12, 1056 WB Amsterdam

Telefoon: 06 – 46092771

Email: vsroos@akros-amsterdam.nl

Info: www.akros-amsterdam.nl/de-roos/

Op de voorschool ontdekken peuters (2-4 jaar) spelenderwijs de wereld en bereiden ze zich voor op de basisschool. De voorschool is een fijne plek om onder professionele begeleiding te spelen, leren en groeien met leeftijdsgenootjes. Het is een vorm van peuteropvang waar met een Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma wordt gewerkt. Het programma en de werkwijze sluiten aan bij die van groep 1 en 2 van het basisonderwijs. Hierdoor is de overgang naar de basisschool gemakkelijker.

Kinderen zijn vanaf 2 jaar al van harte welkom op de voorschool. Dit heeft een aantal voordelen:

1. Er wordt veel gesproken en voorgelezen. Daardoor ontwikkelt taalbegrip en taalgebruik sneller.

2. Samen leren, spelen en op je beurt wachten. Jouw kind leert al vroeg om te gaan met anderen. En door de regelmatige omgang met anderen leert je peuter dat een andere omgeving ook veilig kan zijn.

3. Op een groep zitten maximaal 16 kinderen met twee pedagogisch medewerkers, zodat er voldoende aandacht en begeleiding voor ieder kind is op zijn of haar niveau.

4. Kinderen kunnen naar hartenlust spelen in de verschillende speelhoeken. Ze knutselen maken muziek, lezen samen prentenboeken en nog veel meer. Stuk voor stuk ervaringen die straks op de basisschool al vertrouwd zijn.

Voor meer informatie over de voorschool kun je terecht op de website van Akros: https://www.akros-amsterdam.nl/de-roos/