• Activiteiten

Halve finale op 26 maart

SCHAAKKAMPIOENSCHAP van AMSTERDAM

schaak 1

De verzameltijd voor deze op zondag 26 maart in een rijksmonumentaal gebouw te spelen halve finale was 11:00. 94% van de schakers was dik op tijd, gretigheid ten top. Helaas, gretigheid op het bord kan negatief uitpakken. De sleutelwoorden ’onrust’, ‘ongeduld’ en ‘impulsiviteit’ hadden de overhand wat de drie Sint Jan teams de das omdeed.

Niet alles was kommer en kwel. Momenten waar je warm van wordt, blijven hangen; schakers die tegenstanders wijzen op de klok, het afstaan van een plek t.b.v. een teamgenoot, ‘goed gespeeld’ tegen een winnende tegenstander, en al het andere wat niet is vastgelegd.

Wat wel werd vastgelegd:

een leerling van 8A: Ik heb verloren door de ‘aanraken-is-zetten’ regel.

De partij is voorbij en de scheidsrechter wordt erbij gehaald ter bevestiging van de uitslag.

scheidsrechter: ‘schaakmat, mee eens?’

een leerling van 8B: ‘Wat als ik nou nee zeg?’

Naast het gebouw ligt een voetbalveldje. Ronde 5 vangt aan en de Sint Jan mist een schaker van 6B. Deze komt te laat, verliest de partij, ‘dan kan ik weer voetballen’, en stormt de speelzaal uit.

schaak 2 copy

Met dank aan Barbara, Bart, Esther, Marine en de SGA.