St. Jan Kinderkunstmuseum.
In het project “Taaltovenaars en Beeldacrobaten” draaide alles om taal en beeld en hun onderlinge samenhang. Taal en beeld zijn alom aanwezig in ons dagelijks leven. In onze huidige maatschappij is er geen ontkomen aan. Overal waar je gaat of staat vind je talige en beeldende (lees:vormgegeven) beelden. Om te communiceren, om ons te verleiden, om iets te delen, om van te genieten.…In de vorm van gesproken taal, in geschreven vorm als boek, gedicht of poster, op straat, thuis, op tv, internet, als reclame, maar natuurlijk ook op school. In dit project wilden we echter vooral stil staan bij de ontwikkeling van persoonlijke taalvorming
en taalexpressie van onze leerlingen in combinatie met hun beeldende vaardigheden. Heel simpel gezegd:
bij een eigen, persoonlijke tekst (letter, zin, gedicht, verhaal)een eigen beeld (illustratie) maken. Of vice versa. Het ging ons om de wisselwerking tussen beide.
Daartoe werkten we voor dit project o.a. met het z.g.n.“Taaldrukken”. Een manier van werken, ooit ontwikkeld door stichting De Werkschuit (o.a. bekend om de taaldrukwerkplaats in de Staatsliedenbuurt),waarbij
de eigen ervaringen van het kind het uitgangspunt zijn voor het vertellen, beschrijven en vormgeven van die ervaring op papier. De Taaldrukwerkplaats ontwikkelde hiervoor tal van taalwerkvormen en drukwerkvormen.